De twee grootste bierbrouwers ter wereld, Anheuser-Busch InBev en SABMiller, hebben overeenstemming bereikt over een fusie.

Dat maakten de twee ondernemingen dinsdag bekend.

AB InBev biedt 44 pond per aandeel voor het Brits-Zuid-Afrikaanse moederbedrijf van Grolsch, te voldoen in contanten en eigen aandelen. Daarmee wordt SABMiller in totaal gewaardeerd op 70,6 miljard pond (95,3 miljard euro).

De twee grootste aandeelhouders van SABMiller zijn tabaksconcern Altria, bekend van Marlboro, en de Colombiaanse zakenfamilie Santo Domingo. Samen hebben ze 41 procent van de aandelen SABMiller. Altria en de Santo Domingo’s kunnen ervoor kiezen zich deels in aandelen uit te laten betalen. Voor andere aandeelhouders geldt het bod alleen in contanten.

AB InBev wist zich al gesteund door aandeelhouder Altria van SABMiller, dat een belang van 27 procent heeft in de moeder van onder meer Grolsch. Drie andere grootaandeelhouders meenden dat SABMiller meer waard is dan de huidige bieding. Zij deden eerder het verzoek bij het bestuur om een hogere prijs te vragen.

Fusie op fusie in de bierwereld

AB InBev is een bierconcern dat is ontstaan uit een lange reeks fusies. In 2004 gingen het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev samen. Tot 2008 ging de combinatie als InBev door het leven, totdat het Amerikaanse Anheuser Busch het bedrijf overnam voor 52 miljard dollar.

Sinds 2008 is AB InBev de mondiale nummer één, met merken als Stella Artois, Corona, Hoegaarden, Budweiser, Leffe en Beck’s.

SABMiller is in 2002 ontstaan, toen South African Breweries het Amerikaanse Miller kocht. Naast Grolsch, dat in 2008 werd ingelijfd, produceert de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer ook Foster’s, Peroni en Dorada.

Mondiale nummer één

De fusie van AB InBev en SABMiller levert veruit de grootste bierbrouwer ter wereld op. Qua biervolume is het fusiebedrijf dominant. AB InBev en SABMiller verkochten vorig jaar samen bijna 600 miljoen hectoliter bier, flink meer dan de huidige nummer drie Heineken, die op 181 miljoen hectoliter zat.

Geografisch hebben AB InBev en SABMiller overal een vinger in de pap. AB InBev is vooral sterk in aanwezig in Noord- en Zuid-Amerika, terwijl SABMiller Afrika en delen van Zuid-Amerika stevig in handen heeft. Heineken is met name in Europese en enkele Afrikaanse landen marktleider.

Positie Heineken

AB InBev en SABMiller zijn samen goed voor een jaaromzet van omgerekend bijna 57 miljard euro. Heineken, dat op de mondiale biermarkt nu nog de derde plek inneemt achter de twee fusiepartners, kwam vorig jaar tot een omzet van ruim 21 miljard euro.

Van belang is verder nog dat zowel AB InBev als Heineken vooral mondiale merken hebben, terwijl SABMiller meer regionaal georiënteerde bieren heeft.

Het is onwaarschijnlijk dat mededingsautoriteiten zonder slag of stoot akkoord gaan met een overname. Beide bedrijven zullen waarschijnlijk onderdelen af moeten stoten om goedkeuring te krijgen. Heineken komt dan mogelijk in beeld als overnamekandidaat van losse merken.

Bron: Z24 / ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl